När du börjar satsa på Instagram behöver du hitta din egen riktning. När du väljer riktning är det smart att hämta inspiration från andra och sen göra det på ditt sätt.
Om du ska lyckas inom Instagram så är det viktigt att synas ofta och få spridning. Därför är det viktigt att få ut bilder och filmer ofta med bra och relevant innehåll. När du postar så ska innehållet vara inspirerande och hålla en hög kvalité.
På samma sätt som sätt som att bilden ska uppfylla kraven för kvalité så måste också texten det. Storleken spelar inte så stor roll utan det är texten du skriver.
En stor anledning till att folk inte lyckas med Instagram är att de inte lägger upp material tillräckligt ofta. Därför är det bra att frekvent lägga upp nya bilder och filmer så att du alltid har något nytt som fina följare kan gilla och kommentera på. Man bör inte posta för mycket, men att till en början lägga upp en per dag och sen gå över till två är en bra ide.
Med hashtags kommer du långt och undersökningar visar att 3–5 hastags är optimalt för en post på Instagram. När du lägger upp en hashtag, så ska den representera vad du publicerat och också har sökresultat. I mängd av att dina följare växer minskar behovet av hashtags då responsen från dina följare ger spridning.
När du samlat på dig en större mängd följare är det viktigt att du behåller relationen med dem och att du har förståelse och lyssnar på dem. Ju mer du visar att du är engagerad i dem och själv engagerar dem med frågor och tävlingar så kommer de att fortsätta följa dig.